- Home >
- Services >
- Access to Knowledge >
- Trend Monitor >
- Domain of Application >
- Trend snippet: The Netherlands has a grip on cybersecurity threats from states and criminals
Trends in Security Information
The HSD Trendmonitor is designed to provide access to relevant content on various subjects in the safety and security domain, to identify relevant developments and to connect knowledge and organisations. The safety and security domain encompasses a vast number of subjects. Four relevant taxonomies (type of threat or opportunity, victim, source of threat and domain of application) have been constructed in order to visualize all of these subjects. The taxonomies and related category descriptions have been carefully composed according to other taxonomies, European and international standards and our own expertise.
In order to identify safety and security related trends, relevant reports and HSD news articles are continuously scanned, analysed and classified by hand according to the four taxonomies. This results in a wide array of observations, which we call ‘Trend Snippets’. Multiple Trend Snippets combined can provide insights into safety and security trends. The size of the circles shows the relative weight of the topic, the filters can be used to further select the most relevant content for you. If you have an addition, question or remark, drop us a line at info@securitydelta.nl.
visible on larger screens only
Please expand your browser window.
Or enjoy this interactive application on your desktop or laptop.
The Netherlands has a grip on cybersecurity threats from states and criminals
information exchange and increasing resilience, which contributes to limiting digital
threats.
De overheid zet de komende jaren in op versterkte
informatie-uitwisseling en verhoging van weerbaarheid wat bijdraagt aan het beperken van digitale
dreigingen.33 Daarnaast zal de overheid, binnen de
juridische kaders, nog meer dan nu de mogelijkheden
benutten om een kwaadwillende actoren en hun facilitators (digitaal) op te sporen, aan te pakken, te
verstoren en te vervolgen. Dit kan de overheid
bewerkstelligen met de inzet van onder andere de
AIVD, de MIVD, de politie en het Openbaar Ministerie,
Defensie, en Buitenlandse Zaken.34 Het is hierbij van
belang de (wettelijke) kaders in acht te nemen.
De politie en het OM gebruiken een brede, schaalbare
en effectieve bestrijdingsstrategie voor de aanpak van
cybercriminaliteit, waarmee zowel de plegers als
dienstverleners van cybercriminaliteit worden aangepakt. Naast strafrechtelijke interventies zetten politie
en OM ook in op alternatieve interventies. Met de
brede bestrijding worden criminele activiteiten en netwerken verstoord, wordt strafbaar gedrag voorkomen,
worden criminele winsten afgepakt en wordt opgetreden tegen strafbare gedragingen. In verschillende internationale gremia, waaronder de
EU, de Raad van Europa en de VN, draagt Nederland
actief bij aan de (door-)ontwikkeling van juridische
instrumenten die ten doel hebben de internationale
samenwerking tegen cybercriminaliteit te versterken,
met een sterke borging van mensenrechten en vrijheden. Statelijke cyberoperaties zullen effectiever
door de AIVD en de MIVD verstoord worden. Defensie zal de capaciteiten die zij beschikbaar heeft voor
haar grondwettelijke taken vaker structureel in het
nationale domein inzetten en klaar moeten staan
wanneer zij bevraagd wordt: niet alleen als laatste
redmiddel, maar ook als digitale vuist.35
Gelet op de geopolitieke dimensie van digitale dreigingen is onze inzet in de digitale ruimte integraal
onderdeel van ons bredere buitenlandbeleid. Het
ministerie van Buitenlandse Zaken zal samen met
(inter)nationale partners effectiever diplomatieke
middelen inzetten in reactie op cyberaanvallen en -
incidenten. Het in ontwikkeling zijnde Rijksbreed
Responskader Statelijke Dreigingen zal waar mogelijk
ook in de digitale ruimte toepassing vinden.
Hiervoor zal gebruik worden gemaakt van het interdepartementale responskader voor cyberincidenten,
onder coördinatie van het ministerie Buitenlandse
Zaken. Dit kader wordt sinds 2018 met succes toegepast en zal de komende jaren verder worden
ontwikkeld.
Waar de juridische kaders de operationele slagkracht
te veel beperken om het doel te bereiken, zal verruiming van de kaders overwogen worden, uitgaande
van onze publieke waarden en rekening houdend
met het normatief kader voor verantwoordelijk statelijk gedrag, inclusief grondrechten en het
internationaal recht (onder andere mensenrechten en
het humanitair oorlogsrecht).