- Home >
- Services >
- Access to Knowledge >
- Trend Monitor >
- Domain of Application >
- Trend snippet: A strict national and international approach to cybercriminals, whereby cybercrime will be less lucrative
Trends in Security Information
The HSD Trendmonitor is designed to provide access to relevant content on various subjects in the safety and security domain, to identify relevant developments and to connect knowledge and organisations. The safety and security domain encompasses a vast number of subjects. Four relevant taxonomies (type of threat or opportunity, victim, source of threat and domain of application) have been constructed in order to visualize all of these subjects. The taxonomies and related category descriptions have been carefully composed according to other taxonomies, European and international standards and our own expertise.
In order to identify safety and security related trends, relevant reports and HSD news articles are continuously scanned, analysed and classified by hand according to the four taxonomies. This results in a wide array of observations, which we call ‘Trend Snippets’. Multiple Trend Snippets combined can provide insights into safety and security trends. The size of the circles shows the relative weight of the topic, the filters can be used to further select the most relevant content for you. If you have an addition, question or remark, drop us a line at info@securitydelta.nl.
visible on larger screens only
Please expand your browser window.
Or enjoy this interactive application on your desktop or laptop.
A strict national and international approach to cybercriminals, whereby cybercrime will be less lucrative
on the digital threat from home and abroad. The Netherlands is above all capable of limiting digital attacks by state and non-state actors through the deployment of broad attribution and response mechanisms, preferably in cooperation and coalitions with EU and NATO partners and other like-minded countries.
Nederland heeft voldoende expertise op het gebied van digitale veiligheid, zowel aan de weerbaarheidszijde als op het gebied van cybercrimebestrijding. Enerzijds door een groeiend aanbod van experts op de arbeidsmarkt en anderzijds door het gericht stimuleren van innovatie. De overheid heeft samen met het bedrijfsleven zicht op de digitale dreiging vanuit binnen- en buitenland, en heeft haar detectie op orde. Nederland is bovenal in staat digitale aanvallen van statelijke en niet-statelijke actoren te beperken, door de inzet van brede attributie- en responsmechanismes, bij voorkeur in samenwerking en coalities met EU- en NAVO-partners en andere gelijkgezinde landen. De overheid intervenieert op onderkende aanvallen om de schade voor Nederland zo beperkt mogelijk te houden, aantasting te repareren en kwetsbaarheden te herstellen. Cybercriminaliteit zal minder lonen. Politie en OM bestrijden cybercriminele netwerken en hun criminele dienstverleners met een brede, schaalbare en innovatieve aanpak die leidt tot een grote pakkans en het effectief verstoren van criminele activiteiten, het voorkomen van strafbaar gedrag en het wegnemen van criminele winsten. Naast opsporing en strafrechtelijke vervolging beschikt Nederland ook over interventiemogelijkheden om cybercriminelen en criminele dienstverleners te bestrijden, zoals mogelijkheden tot verstoren, slachtoffernotificatie en/of schadebeperking. Hierbij worden slachtoffers en/of doelwitten waar mogelijk tijdig genotificeerd. De overheid bestrijdt deze dreiging niet alleen, maar doet dat in een netwerk van publieke en private (cybersecurity)organisaties waar informatie verzameld, geanalyseerd en met afnemers gedeeld wordt. Ook het leveren van hulp en bijstand aan organisaties gebeurt gezamenlijk. Cybersecuritydienstverleners zijn beschikbaar om hun diensten te verlenen en werken samen met de overheid aan de digitale weerbaarheid van organisaties binnen en buiten Nederland. Cyberincidenten stoppen niet bij landgrenzen. Daarom benut de overheid actief de kansen die samenwerking binnen en buiten de Europese Unie biedt. Nederland heeft het voortouw in de samenwerking tussen EU-lidstaten en draagt op deze manier bij aan een digitaal veilige en, waar nodig, een autonome Unie. Hiermee worden digitale risico’s van grensoverschrijdende aard aangepakt en wordt een gecoördineerde reactie gegeven op grootschalige cyberincidenten en -crises binnen en buiten de EU. Er wordt met cyberdiplomatieke middelen – waaronder capaciteitsopbouw – continu gewerkt aan versterking en verbreding van de landencoalitie die verantwoordelijk statelijk gedrag in de digitale ruimte aanjaagt.