- Home >
- Services >
- Access to Knowledge >
- Trend Monitor >
- Source of threat >
- Trend snippet: There is a gap in the labor market between the supply and demand for cybersecurity expertise
Trends in Security Information
The HSD Trendmonitor is designed to provide access to relevant content on various subjects in the safety and security domain, to identify relevant developments and to connect knowledge and organisations. The safety and security domain encompasses a vast number of subjects. Four relevant taxonomies (type of threat or opportunity, victim, source of threat and domain of application) have been constructed in order to visualize all of these subjects. The taxonomies and related category descriptions have been carefully composed according to other taxonomies, European and international standards and our own expertise.
In order to identify safety and security related trends, relevant reports and HSD news articles are continuously scanned, analysed and classified by hand according to the four taxonomies. This results in a wide array of observations, which we call ‘Trend Snippets’. Multiple Trend Snippets combined can provide insights into safety and security trends. The size of the circles shows the relative weight of the topic, the filters can be used to further select the most relevant content for you. If you have an addition, question or remark, drop us a line at info@securitydelta.nl.
visible on larger screens only
Please expand your browser window.
Or enjoy this interactive application on your desktop or laptop.
There is a gap in the labor market between the supply and demand for cybersecurity expertise
De uitdaging De toenemende digitalisering van de maatschappij creëert een groeiende behoefte aan mensen met kennis en expertise op het gebied van digitale veiligheid. De afhankelijkheid van ICT betekent dat iedere burger over basiskennis van ICT moet beschikken en digitaal weerbaar moet zijn, dat onderwijs op dit terrein al op jonge leeftijd moet beginnen en dat cybersecurity onderwijs op alle niveaus en in alle studierichtingen noodzakelijk is.3 De urgentie Ontwikkelingen op het terrein van digitalisering gaan razendsnel en digitalisering is tot in de haarvaten van onze samenleving doorgedrongen. Het opleiden of omscholen van mensen die de veiligheidsaspecten van deze ontwikkeling adequaat en efficiënt kunnen adresseren, zowel op technisch als op sociaal-wetenschappelijk en geesteswetenschappelijk vlak, blijft ver achter, zowel in aantallen (kwantitatief) als in kennisniveaus (kwalitatief). Het aldus ontstane gat op de arbeidsmarkt tussen de vraag naar en het aanbod van cybersecurity expertise, op alle terreinen, niet alleen technisch, maar ook bijvoorbeeld organisatorisch, bestuurlijk, juridisch, economisch en ethisch, is de directe aanleiding voor het uitbrengen van deze agenda. Dagelijks ondervinden wij de gevolgen van niet goed werkende, onveilige technologie of het onveilige gebruik ervan. De consequenties kunnen economisch, sociaal, maatschappelijk, technisch, juridisch en politiek zijn. De dreiging van beroepscriminelen en statelijke actoren in het cyberdomein neemt toe, terwijl de aanvallen ook steeds geavanceerder en complexer worden. In 2012 werd de schade voor de Nederlandse samenleving door cybercriminaliteit al geschat op jaarlijks minimaal 10 miljard euro. Toen ging het o.a. om industriële spionage, fraude, afpersing en phishing.4 De situatie is anno 2020 echter veel complexer en urgenter. Het Centrum Informatiebeveiliging en Privacybescherming (CIP)5 waarschuwt dat een samenleving zich geen Internet of Things kan veroorloven zonder aandacht voor integrale beveiliging. De risico’s voor burgers, de bedrijfsvoering en onze economie zijn daarvoor te groot. De Algemene Rekenkamer6 doet een reeks van aanbevelingen voor de vitale waterwerken, zoals het in beeld brengen van het actuele cybersecurity-dreigingsniveau, de detectie op cyberaanvallen bij vitale waterwerken en het niveau van screening voor SOC-medewerkers. De NCTV7 bevestigt dat de digitale dreiging voor de nationale veiligheid permanent is. Vrijwel alle vitale processen en systemen in Nederland zijn deels of volledig gedigitaliseerd, waarbij er nauwelijks terugvalopties of analoge alternatieven zijn. Ook de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid8 (WRR) waarschuwt dat de samenleving in korte tijd zó snel is gedigitaliseerd dat er onverantwoorde risico’s zijn ontstaan: Nederland is kwetsbaar voor digitale aanvallen. De WRR pleit voor een betere voorbereiding op digitale ontwrichting. De coronapandemie, en het daarmee gepaard gaande massale thuiswerken, laat eens te meer zien hoe groot de afhankelijkheid is van een veilige en privacy waarborgende digitale infrastructuur voor alle burgers.