Trends in Security Information
The HSD Trendmonitor is designed to provide access to relevant content on various subjects in the safety and security domain, to identify relevant developments and to connect knowledge and organisations. The safety and security domain encompasses a vast number of subjects. Four relevant taxonomies (type of threat or opportunity, victim, source of threat and domain of application) have been constructed in order to visualize all of these subjects. The taxonomies and related category descriptions have been carefully composed according to other taxonomies, European and international standards and our own expertise.
In order to identify safety and security related trends, relevant reports and HSD news articles are continuously scanned, analysed and classified by hand according to the four taxonomies. This results in a wide array of observations, which we call ‘Trend Snippets’. Multiple Trend Snippets combined can provide insights into safety and security trends. The size of the circles shows the relative weight of the topic, the filters can be used to further select the most relevant content for you. If you have an addition, question or remark, drop us a line at info@securitydelta.nl.
visible on larger screens only
Please expand your browser window.
Or enjoy this interactive application on your desktop or laptop.
The due to COVID-19 increased use of collaboration ICT poses information security risks
Op 16 maart 2020 sprak de minister-president alle Nederlanders rechtstreeks toe omdat er sprake was van een ernstige crisis. In de dagen daarvoor sloten vele onderwijsinstellingen, horecagelegenheden en kantoren hun deuren. Thuiswerken werd, indien mogelijk, plotseling de norm. Ook vrijwel alle circa 175.000 ambtenaren van ministeries en hoge colleges van staat moesten van de ene op de andere dag hun werk zoveel mogelijk vanuit huis doen. Dat lukte vaak heel goed. Terwijl de treinen leeg waren en de wegen verlaten, ging het werk door vanuit huis. De samenwerking en communicatie verliep via de telefoon, de traditionele netwerkschijf en e-mail, maar ook steeds meer via videovergaderingen, berichtenapps en online samenwerkingsomgevingen. Samenwerkings-ICT bestond uiteraard al langer, maar werd nu ineens grootschalig en voor diverse nieuwe doeleinden gebruikt. Dat riep bij gebruikers veel vragen op: is videobellen via Zoom nu wel of niet veilig? Welke informatie mag ik delen in een appje? Hoe kan ik mijn privélaptop veilig gebruiken voor werk? Wij onderzochten tussen juli en oktober 2020 welke ICT-middelen de medewerkers van ministeries en hoge colleges van staat gebruiken, waarvoor zij die gebruiken, welke beveiligingsrisico’s dit oplevert en hoe de organisaties hun beleid hierover communiceren. Uit ons onderzoek blijkt dat ambtenaren samenwerkings-ICT soms gebruiken op een manier die risico’s voor de informatiebeveiliging met zich meebrengt. Zo deelt een deel tegen de afspraken in vertrouwelijke werkinhoudelijke informatie via WhatsApp. Verder kennen niet alle ambtenaren de voorschriften of vinden ze die in de praktijk niet goed werkbaar. Ook verschilt het beleid voor samenwerkings-ICT van organisatie tot organisatie (figuur 1). Dit leidt tot onduidelijkheid bij ambtenaren over wat wel en niet mag en bemoeilijkt de communicatie tussen verschillende organisaties (figuur 2). Door de coronacrisis heeft samenwerkings-ICT definitief zijn plek opgeëist binnen de Nederlandse samenleving. Met dit onderzoek willen we bijdragen aan de doorontwikkeling van digitale samenwerking binnen de rijksoverheid.
