- Home >
- Services >
- Access to Knowledge >
- Trend Monitor >
- Type of Threat or Opportunity >
- Trend snippet: Strategic technological dependence on foreign actors is undermining the national autonomy of the Netherlands and Europe at large
Trends in Security Information
The HSD Trendmonitor is designed to provide access to relevant content on various subjects in the safety and security domain, to identify relevant developments and to connect knowledge and organisations. The safety and security domain encompasses a vast number of subjects. Four relevant taxonomies (type of threat or opportunity, victim, source of threat and domain of application) have been constructed in order to visualize all of these subjects. The taxonomies and related category descriptions have been carefully composed according to other taxonomies, European and international standards and our own expertise.
In order to identify safety and security related trends, relevant reports and HSD news articles are continuously scanned, analysed and classified by hand according to the four taxonomies. This results in a wide array of observations, which we call ‘Trend Snippets’. Multiple Trend Snippets combined can provide insights into safety and security trends. The size of the circles shows the relative weight of the topic, the filters can be used to further select the most relevant content for you. If you have an addition, question or remark, drop us a line at info@securitydelta.nl.
visible on larger screens only
Please expand your browser window.
Or enjoy this interactive application on your desktop or laptop.
Strategic technological dependence on foreign actors is undermining the national autonomy of the Netherlands and Europe at large
Een extra zorgpunt van de raad in dit verband is de groeiende afhankelijkheid van Nederland als het gaat om de inzet van nieuwe technologische toepassingen of diensten die afkomstig zijn van buitenlandse technologiebedrijven. Ook voor de (verdere) ontwikkeling en implementatie van genoemde nieuwe technologieën, zoals AI, kwantumcomputing, satelliet- en 5G-netwerken, geldt dat grote buitenlandse bedrijven op veel gebieden vooroplopen. Hoewel Nederland zelf (zeer) sterk is op gebieden als kwantumcomputing, encryptie, photonics en lithografie, ontstaan op andere gebieden potentieel nieuwe afhankelijkheden aangaande beveiliging, detectie van cyberdreigingen, continuïteit, potentiële vendor lock- in en in uitzonderlijke gevallen mogelijke toegang tot data door buitenlandse mogendheden.
Deze afhankelijkheid gaat verder dan de specifieke technologische toepassingen zelf. Om op grote schaal gebruik te kunnen maken van data-analyse door middel van AI, is bijvoorbeeld enorme rekenkracht vereist. De verwachting is dat de Cloud-infrastructuur die hiervoor benodigd is het fundament wordt voor de Nederlandse en Europese innovatie- en kennisinfrastructuur. Daarover, en over andere sleuteltechnologieën, zeggenschap houden, is een wezenlijk deel van de Nederlandse strategische autonomie6. Van essentieel belang is dat leveranciers van data- en clouddiensten die actief zijn binnen de Europese Digital Single market - ongeacht waar hun hoofdkantoor is gevestigd - zich dienen te houden aan de Europese regelgeving, normen en waarden, inclusief de vereiste waarborgen voor security en privacy. Daarnaast moet goed gedefinieerd worden welke data geopolitieke bescherming vragen. De overheid wordt uitgenodigd hierover duidelijkheid te verschaffen. We moeten ervoor waken dat we niet terechtkomen op een onomkeerbaar pad van geleidelijke erosie van onze strategische autonomie.
Niet verassend is dat voornoemde afhankelijkheden van buitenlandse partijen en de impact daarvan op de digitale autonomie en concurrentiepositie van Europa hebben geleid tot een reeks van Europese beleidsvoorstellen7. Het belangrijkste doel van deze voorstellen is te komen tot een gezamenlijke Europese digitale innovatiestrategie en agenda. De raad is van mening dat ons land hierin een stevige positie moet innemen en zal in een later stadium een separaat advies hierover uitbrengen.
6 Timmers, P. There will be no global 6G unless we resolve sovereignty concerns in 5G governance. Nat Electron 3, 10–12 (2020). Zie ter vergelijking ook de Duitse ‘Industrial Strategy 2030. Guidelines for a German and European industrial policy’, waarin men erkent dat onvoldoende grip op nieuwe technologieën een direct risico betekent voor het behoud van de technologische soevereiniteit van de Duitse economie.
7 Zie met name: Europese Commissie, ‘Een Europese datastrategie’, COM(2020)66, 19 februari 2020; Europese Commissie, White Paper ‘On Artificial Intelligence - A European approach to excellence and trust’, 19 februari 2020; ‘A Federated Data Infrastructure as the Cradle of a Vibrant European Ecosystem’, het door Duitse en Franse regering geïnitieerde GAIA-X project, oktober 2019, dat gebaseerd is op basis van beginselen van sovereignty-by-design.