- Home >
- Services >
- Access to Knowledge >
- Trend Monitor >
- Type of Threat or Opportunity >
- Trend snippet: Increase in unstructured data sharing
Trends in Security Information
The HSD Trendmonitor is designed to provide access to relevant content on various subjects in the safety and security domain, to identify relevant developments and to connect knowledge and organisations. The safety and security domain encompasses a vast number of subjects. Four relevant taxonomies (type of threat or opportunity, victim, source of threat and domain of application) have been constructed in order to visualize all of these subjects. The taxonomies and related category descriptions have been carefully composed according to other taxonomies, European and international standards and our own expertise.
In order to identify safety and security related trends, relevant reports and HSD news articles are continuously scanned, analysed and classified by hand according to the four taxonomies. This results in a wide array of observations, which we call ‘Trend Snippets’. Multiple Trend Snippets combined can provide insights into safety and security trends. The size of the circles shows the relative weight of the topic, the filters can be used to further select the most relevant content for you. If you have an addition, question or remark, drop us a line at info@securitydelta.nl.
visible on larger screens only
Please expand your browser window.
Or enjoy this interactive application on your desktop or laptop.
Increase in unstructured data sharing
This is increasing at an incredible speed.
Publiek belang en marktfalen
“Er is heel veel intellect en innovatie in de markt die je kan gebruiken om datadeling op een goede en veilige manier te organiseren.” Toch zijn er goede redenen voor de overheid om niet alles aan de markt over te laten. Bijvoorbeeld wanneer er een publiek belang in het geding is. Van een publiek belang is sprake bij marktfalen. “Waar publieke belangen moeten worden beschermd, moet de overheid een rol pakken. Maar dit hoeft geen regierol te zijn. Je wilt het zo open mogelijk maken. De overheid moet dan niet regisseren, maar faciliteren. En soms reguleren.” Faciliteren kan ook betekenen dat de overheid onafhankelijk toezicht inricht en de organisatie van datadeling verder aan de markt overlaat, “zoals ik in mijn advies aan het ministerie van BZK heb voorgesteld ten aanzien van het afsprakenstelsel rond e-factureren. Een onafhankelijk systeem van checks en balances ontbrak daar in belangrijke mate waardoor ik heb voorgesteld dat de overheid zo’n systeem van checks en balances (inclusief toezicht) tenminste zou moeten faciliteren.” Als de markt het laat afweten of er is te weinig voortgang dan moet de overheid instappen. “Bijvoorbeeld in de zorg waar marktpartijen en zorgaanbieders elkaar in hun greep houden, is de overheid nodig om dit te doorbreken. Soms zijn wetten noodzakelijk of het verplicht stellen van informatiestandaarden. Dit is dan wel een ultimum remedium. En ook een wet is niet statisch. Na een tijdje is die wellicht niet meer nodig of aan vervanging toe.” Modern en vertrouwd datadelen Voor datadeling is vertrouwen nodig, zeker in de zorg. Publieke waarden moeten daarbij worden beschermd. Dat betekent ook dat principes als ‘registreren aan de bron’ en ‘eenmalig vastleggen’ worden gebruikt bij datadeling, net als data protection by design. De technologie daarvoor is er, maar deze wordt nog onvoldoende benut. “Ook worden nu vooral gestructureerde data gedeeld, of digitale documenten, zoals een pdf. Modern datadelen gaat juist ook om ongestructureerde data met behulp van zoekmachines te delen. Dit neemt een enorme vlucht.” Daarbij moeten we ons wel realiseren dat datadeling geen wondermiddel is voor alle kwalen. “We moeten niet zoveel mogelijk data delen, maar vertrouwd data delen.