- Home >
- Services >
- Access to Knowledge >
- Trend Monitor >
- Type of Threat or Opportunity >
- Trend snippet: Administrative powers in the field of public order and security are not always applicable to cybersecurity
Trends in Security Information
The HSD Trendmonitor is designed to provide access to relevant content on various subjects in the safety and security domain, to identify relevant developments and to connect knowledge and organisations. The safety and security domain encompasses a vast number of subjects. Four relevant taxonomies (type of threat or opportunity, victim, source of threat and domain of application) have been constructed in order to visualize all of these subjects. The taxonomies and related category descriptions have been carefully composed according to other taxonomies, European and international standards and our own expertise.
In order to identify safety and security related trends, relevant reports and HSD news articles are continuously scanned, analysed and classified by hand according to the four taxonomies. This results in a wide array of observations, which we call ‘Trend Snippets’. Multiple Trend Snippets combined can provide insights into safety and security trends. The size of the circles shows the relative weight of the topic, the filters can be used to further select the most relevant content for you. If you have an addition, question or remark, drop us a line at info@securitydelta.nl.
visible on larger screens only
Please expand your browser window.
Or enjoy this interactive application on your desktop or laptop.
Administrative powers in the field of public order and security are not always applicable to cybersecurity
Actielijn 5: OOV bevoegdheden en rollen voor de lokale bestuurders Op het gebied van openbare orde en veiligheid zijn er talloze ‘fysieke’ veiligheidsincidenten die de gemeente raken en waar de burgemeester als lokale veiligheidsbestuurder een wettelijke verantwoordelijkheid in heeft. Rampen, branden en huiselijk geweld zijn een kleine greep uit het veiligheidsdomein die de diversiteit van de problematiek weerspiegelen. Niet alleen de burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde en veiligheid, maar ook het hele college van B en W hebben een rol in het integraal veiligheidsbeleid. De VNG actualiseert om de vier jaar het Kernbeleid Veiligheid. De rol van het gemeentebestuur op digitale veiligheid krijgt hierin ook een plek. Steeds meer gemeenten geven hun regierol op digitale criminaliteit een plek in hun Integraal Veiligheidsbeleid. Wat preventie betreft, gaat het om het vergroten van bewustzijn, het vergroten van inzicht in de materie en het meenemen en aanspreken van veiligheidspartners op hun rollen en verantwoordelijkheden (bijv. politie: vergroten aangiftebereidheid en aandacht voor opsporing). Verantwoordelijkheden en ordebevoegdheden zijn op een rij gezet in het ‘zakboek ‘openbare orde en veiligheid’ voor burgemeesters (uitgave van het Nederlands Genootschap voor Burgemeesters). Dit zakboek is tot nu toe gericht op de fysieke aspecten van veiligheid, waarin termen als ‘informatieveiligheid’, ‘cyber’ of ‘digitaal’ niet worden genoemd. Bestuurlijke bevoegdheden op het gebied van openbare orde en veiligheid zijn niet altijd goed toepasbaar bij digitale veiligheid, deels omdat deze bevoegdheden gebaseerd zijn op de fysieke wereld. Op dit moment onderzoeken diverse onderwijsinstellingen digitale interventies en de toepassing van bestuurlijke bevoegdheden.1 Bij de toepassing van offline bevoegdheden op online vraagstukken spelen fundamentele vraagstukken, zoals de inbreuk op grondrechten bij (preventief) ingrijpen of grensoverschrijdende bevoegdheden. Op dit moment is er beperkte steun vanuit de wet en ontwikkelingen rondom wetgevingen zijn tijdrovend.2 Tegelijkertijd vraagt het toepassen van offline bevoegdheden op online vraagstukken wel om bestuurlijke actiebereidheid om binnen de huidige bevoegdheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid te handelen op het moment dat digitale incidenten zich voordoen.