- Home >
- Services >
- Access to Knowledge >
- Trend Monitor >
- Type of Threat or Opportunity >
- Trend snippet: The decentralization of supervision of Public Order and Safety leads to fragmentation of information
Trends in Security Information
The HSD Trendmonitor is designed to provide access to relevant content on various subjects in the safety and security domain, to identify relevant developments and to connect knowledge and organisations. The safety and security domain encompasses a vast number of subjects. Four relevant taxonomies (type of threat or opportunity, victim, source of threat and domain of application) have been constructed in order to visualize all of these subjects. The taxonomies and related category descriptions have been carefully composed according to other taxonomies, European and international standards and our own expertise.
In order to identify safety and security related trends, relevant reports and HSD news articles are continuously scanned, analysed and classified by hand according to the four taxonomies. This results in a wide array of observations, which we call ‘Trend Snippets’. Multiple Trend Snippets combined can provide insights into safety and security trends. The size of the circles shows the relative weight of the topic, the filters can be used to further select the most relevant content for you. If you have an addition, question or remark, drop us a line at info@securitydelta.nl.
visible on larger screens only
Please expand your browser window.
Or enjoy this interactive application on your desktop or laptop.
The decentralization of supervision of Public Order and Safety leads to fragmentation of information
• Recording data in municipal systems detracts from the formation of an integrated security picture.
• A more valuable and smarter information provision can lead to early insight and identification, and possible prevention of criminal activities in the future.
• Communication between the authorities remains important. Mainly for information, knowledge
and share "gut feeling" about potential offenders.
In de afgelopen drie decennia zijn in de grote steden handhavende diensten zoals parkeerpolitie, milieupolitie en stadswacht samengevoegd tot een overkoepelend orgaan: Handhaving, onder verantwoordelijkheid van de gemeente. De taken die toebehoren aan Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA’s) in de gemeente zijn met de jaren steeds verder uitgebreid. In de grote steden hebben Handhavers Toezicht en Veiligheid de status van BOA’s gekregen om zo meer middelen te hebben om hun taken goed uit te voeren.
De Handhavers Toezicht en Veiligheid dragen bij aan het handhaven van de openbare orde en veiligheid binnen de gemeente waarbij zij de Politie ontlasten1. Dit houdt in dat zij vaak betrokken zijn bij mistanden in de wijken en buurten van een stad in plaats van de Politie. Het gevolg hiervan kan zijn dat de handhavers een beter beeld hebben van de zaken die spelen in bepaalde buurten of wijken van een stad dan de politie. In dat geval zullen zij degene zijn die de verschillende veiligheidsfenomenen zoals radicalisering, drugsgebruik/handel en overlast in de wijken en buurten beter in beeld hebben en wie daarbij betrokken zijn. Dit soort overlast beperkt zich meestal niet enkel tot de leefomgeving van deze personen maar zijn gemeentegrensoverschrijdend.
In steden zoals Rotterdam, Amsterdam en Utrecht heeft de Handhaving een eigen registratiesysteem waarin zij informatie opslaan. Het gebruik van verschillende systemen zonder onderlinge koppelingen zorgt voor een fragmentatie van de vastgelegde informatie over gebeurtenissen en de betrokken perso(o)n(en). Het gevolg hiervan is dat het lastiger wordt om tijdig te signaleren dat er een interventie nodig is voor iemand. Terwijl juist het vroeg signaleren van de samenloop van bepaalde gebeurtenissen rondom een persoon van groot belang is om tijdig in te kunnen grijpen in de ontwikkeling van een criminele loopbaan.
In de afgelopen drie decennia zijn in de grote steden handhavende diensten zoals parkeerpolitie, milieupolitie en stadswacht samengevoegd tot een overkoepelend orgaan: Handhaving, onder verantwoordelijkheid van de gemeente. De taken die toebehoren aan Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA’s) in de gemeente zijn met de jaren steeds verder uitgebreid. In de grote steden hebben Handhavers Toezicht en Veiligheid de status van BOA’s gekregen om zo meer middelen te hebben om hun taken goed uit te voeren.
De Handhavers Toezicht en Veiligheid dragen bij aan het handhaven van de openbare orde en veiligheid binnen de gemeente waarbij zij de Politie ontlasten1. Dit houdt in dat zij vaak betrokken zijn bij mistanden in de wijken en buurten van een stad in plaats van de Politie. Het gevolg hiervan kan zijn dat de handhavers een beter beeld hebben van de zaken die spelen in bepaalde buurten of wijken van een stad dan de politie. In dat geval zullen zij degene zijn die de verschillende veiligheidsfenomenen zoals radicalisering, drugsgebruik/handel en overlast in de wijken en buurten beter in beeld hebben en wie daarbij betrokken zijn. Dit soort overlast beperkt zich meestal niet enkel tot de leefomgeving van deze personen maar zijn gemeentegrensoverschrijdend.
In steden zoals Rotterdam, Amsterdam en Utrecht heeft de Handhaving een eigen registratiesysteem waarin zij informatie opslaan. Het gebruik van verschillende systemen zonder onderlinge koppelingen zorgt voor een fragmentatie van de vastgelegde informatie over gebeurtenissen en de betrokken perso(o)n(en). Het gevolg hiervan is dat het lastiger wordt om tijdig te signaleren dat er een interventie nodig is voor iemand. Terwijl juist het vroeg signaleren van de samenloop van bepaalde gebeurtenissen rondom een persoon van groot belang is om tijdig in te kunnen grijpen in de ontwikkeling van een criminele loopbaan.